ZŠ MOKROVRATYMokrovraty 63, Nový Knín

Putování starými pověstmi českými

Záměr

Tento projekt je určen pro žáky 1., 2., 3., 4. a 5. ročníku. Je zaměřen na netradiční vzbuzení zájmu o minulost a o kulturní bohatství regionu i celé země. Způsob práce vychází z tvořivé činnosti. Děti z MŠ se podílely zejména na přípravě besídky a zúčastnily se exkurze do Čechovy stodoly. Úkoly byly přiměřené jejich věkovým možnostem.

 

Cíle projektu

Cílem projektu je dát žákům přehled o regionu i celé země

1. Seznamovat žáky s významnými etapami našich národních dějin

2. Vyvolat u žáků zájem o minulost a o kulturní bohatství regionu i celé země

3. Poznávat historii místa a kraje z dostupných zdrojů

4. Vést žáky k propojování historických, zeměpisných a kulturních informací.

5. Exkurze do Čechovy stodoly v Bukové u Příbrami – Galerie starých pověstí českých a lidových tradic

 

Formy a metody práce

Střídání frontální a skupinová práce podle plnění jednotlivých úkolů, kombinace čteného textu SPČ s poslechem z CD, vyprávění, práce s výtvarným a obrazovým materiálem, práce s pracovními listy, vyhledávání na internetu, exkurze do Čechovy stodoly – Galerie starých pověsí českých a lidových tradic, praktická příprava na závěrečnou besídku.

 

Příprava vyučovacích pomůcek

Ke zdárnému průběhu a plnění úkolů byly připraveny Staré pověsti české od A. Jiráska – různá vydání s různými typy ilustrací a s různou náročností jazyka (Staré pověsti české, ilustroval akad. Malíř O. Cihelka, vydáno 1931, Staré pověsti české, ilustroval V. Černý, vydáno 1981), Putování starými pověstmi českými – V. Slavíková, Ta naše zemi, zemička aneb Staré pověsti české – L. Pospíšilová sestava obrazového materiálu, k danému tématu, různé výtvarné pomůcky, hádanky, tajenky, doplňovačky.

 

Motivace žáků

„Vidím spoustu dětských tváří, které s radostí po vědění baží. Ty děti se jen stále smějí, to o nás všechno vědět chtějí.“

 

Úkoly

1. Čtení s porozuměním

2. Reprodukce textu

3. Výtvarné zpracování jednotlivých pověstí

4. Exkurze do Čechovy stodoly – ověření a doplnění teoretických znalostí

5. Vystoupení dětí z MŠ a žáků ze ZŠ na závěrečné školní besídce na téma: Putování starými pověstmi českými

 

„O Čechovi, O Krokovi a jeho dcerách, O Bivoji, O Libuši, O Přemyslovi, O Křesomyslu a Horymírovi“

 

1. Úkol: Žáci se spolu s paní učitelkou střídali ve čtení vybraných pověstí dle svých věkových a individuálních možností.

2. Úkol: Žáci pracovali s určitým obsahem – konceptem. Paní učitelka využila pomocných otázek a zaměřila se zejména na pochopení klíčových slov: domov, odvaha, síla, přátelství, rodina, zdraví, úcta, odvaha, statečnost, zodpovědnost, píle, ale i zrada a touha po moci.

3. Úkol: Žáci výtvarně zpracovávali jednotlivé pověsti buď individuálně, nebo skupinově (dle vlastního výběru) zvolenou technikou

4. Úkol: Při exkurzi prováděl žáky bájný praotec Čech. Děti si vyzkoušely mletí obilí, znalost bylinkové lékárny Krokovi dcery Kazi a zahráli si na kovkopy. Součástí programu jsou   i tvořivé dílny tematicky zaměřené na Staré pověsti české, ve kterých si děti zhotovily „kančí zub“ na závěrečnou besídku školy.

5. Úkol: Vystoupení dětí z MŠ a ZŠ na závěrečné besídce – pohybové ztvárnění bájných postav, seznámení s originálním jazykem a jeho využití.

 

Plnění klíčových kompetencí v průběhu projektového vyučování 

 

Kompetence k učení

V projektu byly naplněny kompetence k učení v oblasti vyhledávání a třídění informací na základě pochopení. Žáci získané výsledky posuzovali a porovnávali.

 

Kompetence k řešení problémů

Naplněna byla i kompetence k řešení problémů. Ve skupině řešili problémy, zejména při výtvarném zpracování pověstí. Žáci rozhodovali o možných námětech i způsobech jejich zpracování.

 

Kompetence komunikativní

Kompetence komunikativní byla naplněna v nejvyšší možné míře. Žáci ve skupině vyjadřovali své myšlenky a názory.  Ve skupině diskutovali k danému tématu.

 

Kompetence sociální a personální

Práce v týmu (skupině) splňuje kompetenci sociální. Ohleduplnost a úcta, upevňování mezilidských vztahů i ochota pomoci je základem práce ve skupině. Každý je ve skupině rovnocenným partnerem i členem.

 

Kompetence občanské

I tato kompetence byla v projektu splněna. Žáci si postupně rozvíjeli vědomí sounáležitosti se svou zemí, osvojovali si základní dějepisné pojmy související s uspořádáním společnosti.

 

Kompetence pracovní

Pracovní kompetence byla taktéž splněna a žáci dodržovali vymezená pravidla. Tato kompetence byla plněna zejména  při práci v tvořivých dílničkách v Čechově stodole.

 

Hodnocení

1. Průběžné (během četby jednotlivých pověstí, při výtvarném zpracování)

2. Žáky i učiteli

3. Ověřování znalostí (exkurze do Čechovy stodoly – motivace odměnou)

4. Zpětná vazba (hádanky, tajenky, závěrečná besídka)

5. Hodnocení závěrečné besídky (dětmi, rodiči, učiteli)

6. Hodnocení na stránkách Mokrovratského zpravodaje

 

Hodnocení projektu ve školním roce 2014/2015

Hodnocení provedení úkolů bylo průběžné. Podrobné proběhlo po ukončení projektu. Hodnocení proběhlo ze strany žáků i učitele. Žáci pracovali samostatně a přesně v rámci jejich věkových možností. Dle jejich vyjádření se jim tato forma výuky líbila, ale měli připomínky k některým svým spolužákům, kteří podle jejich mínění nepracovali pro skupinu, ale pro sebe. Také obliba jednotlivých pověstí se lišila. Dívkám se nejvíce líbila pověst „O Libuši“, chlapci preferovali pověst „O Přemyslovi“  a „O Křesomyslu a Horymírovi“. Zajímavý byl i fakt, že přestože byli žáci různého věku, vzájemně si doplňovali svá poznání a postřehy. Nejpoutavější se pro žáky stala exkurze do Čechovy stodoly, kde uplatnili své předchozí znalosti a doplnili je. Zajímavé pro děti bylo i to, že si vytěžené poklady i výrobky z dílniček mohly odvést domů. Za velmi vhodné považuji zpětnou vazbu ve formě tajenek a doplňovaček. Celý projekt vyvrcholil vystoupením dětí při závěrečné besídce. Děti plně využily získaných znalostí z teoretické i praktické stránky projektu a ozdobily se výtvory z tvořivých dílniček Čechovy stodoly.

Zpráva z našeho projektu se objevila i v místním periodiku i na našich webových stránkách.